Ondskans nätverk - Max Seeck

När jag läste finske Max Seecks hyllade debut i serien om polisen Jessica Niemi, Den trogne läsaren, fängslades jag inte alls av intrigen. I min recension skrev jag då att jag tyckte det var rörigt och osannolikt med många diffusa karaktärer som rörde sig mellan dåtid och nutid. Därför blir jag förvånad när jag tar mig an uppföljaren Ondskans nätverk där Seeck griper tag i mig direkt.

En av Finlands populäraste influencers Lisa Yamamoto försvinner spårlöst efter en releasefest för en känd rappares nya låt. Även hennes pojkvän Jason Nervander saknas. Några dagar senare läggs en bild upp på hennes Instagram-konto som föreställer en fyr på en klippig ö. Dessutom läggs en dikt upp som tycks förespå hennes död. Samtidigt hittas en ung kvinna död på en strand. Frågan är om det finns något samband mellan försvinnandena och mordet?

Kriminalöverkonstapel Jessica Niemi och hennes kollegor sätts in att utreda fallet. De upptäcker snart att varken Yamamoto eller Nervander levt de på ytan perfekta liv som återspeglas i sociala medier. I takt med att de börjar gräva i fallet dyker de på en kultur de inte alls vet så mycket om. De upptäcker också djupa hemligheter som någon gjort allt för att begrava men som dyker upp i ljuset i takt med att utredningen går framåt. Till slut kommer också Jessica Niemis egna demoner i kapp och hon tvingas kämpa hårt för att ta reda på sanningen.

Max Scheek har skrivit en mycket driven och spännande historia som är mycket rakare och enklare än debuten. Då var det mycket förvirrande vad som var drömmar och vad som var på riktigt. Han riskerar att trassla in sig här också, men parerar ändå historien så det blir mycket tydligare nu. Karaktärerna är mycket levande och ger en inblick i den ondska det mänskliga psyket i bland kan innehålla. Jag får samma känsla som när jag läste Peter Robinsons I ondskans närhet från 2001. Jag kan fortfarande tycka den är läskig trots att det gått drygt 20 år. Max Scheeks historia är så klart mycket mer modern och uppdaterad. Rapmusik, mangakulturen, influencers, Instagram och mycket mer skapar en skrämmande aktuell handling - dock något skruvad. Sin vana trogen ger han också en liten hint om vad som kommer att hända i nästa bok. Den ser jag fram emot att läsa.

Titel: Ondskans nätverk
Författare: Max Seeck
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2022
ISBN: 9789100191795
Betyg: 8/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson

Snöblind - Ragnar Jónasson