Kult - Camilla Läckberg/Henrik Fexéus

Jag var inte överdrivet positiv när första delen Box i den då nya trilogin av Camilla Läckberg och Henrik Fexéus kom i september förra året. Jag tyckte historien var tunn och spänningen obefintlig. Det fanns något i karaktärerna, men där var mycket kvar att utforska och utveckla. "En blek kopia av Kepler", var mitt omdöme då. Nu har den andra boken i trilogin kommit, Kult, och då kan jag konstatera att det har hänt saker. Den är riktigt spännande och driven och huvudkaraktärerna Mina Dabiri, som är polis, och mentalisten Vincent Walder får här chansen att utveckla sitt samarbete och briljera.

En liten pojke försvinner från en förskola på Södermalm i Stockholm. Han hittas död bara ett par dagar senare. Mina Dabiri och hennes kollegor vid Stockholmspolisen inser snabbt att det finns likheter med andra barnkidnappningar i Stockholm som slutat riktigt illa. Allt pekar dessutom på att ännu fler barn kommer att försvinna. Mina och Vincent har inte haft kontakt på två år när Mina inser att Vincent nog skulle kunna tillföra ett och annat även till den här utredningen. Hon tar kontakt och han är inte sen att haka på.

Som sagt - jag är betydligt mer positiv den här gången. Läs hela min recension HÄR!

Titel: Kult
Författare: Camilla Läckberg/Henrik Fexéus
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgiven: 2022
ISBN: 9789137158945



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson

Snöblind - Ragnar Jónasson