Adrenalina - Zlatan Ibrahimovic

Jag har tidigare recenserat både Jag är Zlatan och Jag är fotboll. Därför kändes det självklart att också läsa Zlatan Ibrahimovics tredje bok Adrenalina med historier som inte tidigare berättats. Det är ytterligare en historia av Zlatan som han den här gången berättat för journalisten Luigi Garlando på Gazzetta dello Sport som skrivit ner alltihop. Jag är ju, som många vet, lite av en Zlatanist och har alltid tyckt väldigt mycket om Zlatan som fotbollsspelare och följt hans karriär mycket ingående. Därför är det extra kul att också få en inblick i hans liv utanför planen och få veta mer om personen Zlatan Ibrahimovic.

Adrenalina marknadsförs alltså som en bok med historier som inte tidigare berättats. Zlatan har ju tidigare berättat om sitt liv i den första boken Jag är Zlatan: min historia som kom 2011. Jag är fotboll kom 2018 och beskriver mer hans fotbollskarriär. Adrenaline är lite både och. Där finns både historier från fotbollskarriären men också från privatlivet där han berättar om hur han är som far till sönerna Maxi och Vincent men också om broderns tidiga död som är en stor sorg. Den röda tråden genom hela boken är det som ger Zlatan Adrenaline. Det kan vara allt från en klassisk cykelspark mot England till att sambon Helena Seger ordnat en överraskningsfest på 40-årsdagen, Men en sak är säker - om något inte ger adrenalin är det inte värt att hoppa på. Adrenalin - annars kan det kvitta.

Det är helt klart en annan och mer mogen Zlatan som berättar historier ur livet den här gången än i första boken Jag är Zlatan. Jag tycker mig märka en annan ödmjukhet också och en vilja att förklara sig. Förklara varför han agerat på ett eller annat sätt i olika sammanhang. Situationer som såklart fått stort genomslag i media. Zlatan gör ingenting utan att ha en tanke med det - det är helt klart. Från att själv ha varit huvudperson på planen, velat stå i centrum och göra mål är det nu en annan Zlatan vi hör. Nu är det viktigaste att vara en förebild för de unga lagkamraterna och lära dem hur man ska göra för att bli en stjärna. Det är också en sårbar och svag Zlatan vi hör i vissa lägen, som Aftonbladets Johanna Frändén skrev i sin recensionen: "Bokens styrka är Zlatans svaghet". Där satte hon verkligen huvudet på spiken.

Zlatan gjorde ju comeback i landslaget nyligen. Mot Spanien senast kom han in mot slutet och förlorade både nickdueller och missade avslut jag inte sett Zlatan missa tidigare. Jag tänkte för mig själv att det är inte samma Zlatan vi ser nu jämfört med tidigare. Det är väl bara att konstatera att åldern tar ut sin rätt - oavsett om man som jag ska försöka ta mig tillbaka i form efter en höftledsprotesoperation eller att som Zlatan försöka hålla sig kvar i en fotbollskarriär som varit något utöver det vanliga. Zlatan är i mina ögon Sveriges bästa fotbollsspelare genom tiderna men en dag är det slut. I boken är det uppenbart att han är livrädd för att tvingas avsluta sin karriär. Men det är ju tyvärr något som inte går att ändra på. 

Titel: Adrenalina
Författare: Zlatan Ibrahimovic/ berättat för Luigi Garlando
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2021
ISBN: 9789100196219
Betyg: 9/10


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson